Gårdagens ridpass

Red ett dressyr pass i ridhuset på förmiddagen. Chino var verkligen skit fin! Tränade mycket på de jag tränade på när jag var iväg på teamträning sist för Pernilla och allt de jag fick med mig därifrån har gjort så stor skillnad! Det är verkligen kul när man kan sitta på och känna skillnaden!

Började med ganska mycket skritt arbete just för att arbeta igenom alla musklerna och värma samt få fram en god lösgjordhet. Jag tycker att skritten ger som bäst inverkan när man hela tiden gör någonting, det måste verkligen hända något hela tiden för att inte tråka ut hästen! Därför lägger jag gärna in mycket volter och flyttar honom i sidorna samt framdelsvändningar och bakdelsvändningar. Vill hela tiden ha en väldigt aktiv häst. Chino kan ju alla skolor och har väldigt lätt för sig men gör inte jag det på rätt sätt så gör han ingenting. Så det tycker jag är skit bra för då lär man sig verkligen.

I traven arbetade jag mycket med att ha honom i en högre form, och det får jag ganska automatiskt nu när jag fick hjälp med hur jag skulle göra det. Chino har ett oerhört stort steg och därför blir det mycket häst att rida ihop och han vet att han är skarp och kan lägga sig lite i handen om jag inte rider honom rätt. Men det handlar om att HELA tiden ta halvhalter, innan varenda grej jag ska göra så måste jag ta halvhalt, jag kan inte sitta på rakt spår utan att göra halvhalter heller för då blir han bara stark och går på ännu mer. Hela tiden halvhalter. de är nycklen till allt typ. Flyttar honom mycket och volter. Bytar ofta varv för att det inte ska tråka ut honom.

Galoppen på honom har jag faktiskt fått till riktigt bra nu. Ett tag var han bara så dum i galoppen men nu sitter de perfekt. Brukar galoppera fram honom i lite högre tempo och längre steg så han får röra sig igenom hela kroppen för att sedan gå ner till mer samlad arbetsgalopp. Sedan sitter jag och rider på mycket volter, flyttar honom i galoppen, byter galopp och rider i förvänd galopp! Förvänd galopp och galopp ombyte har han så lätt för så de är knappt sant!


Blev ett riktit bra pass och jag hade en häst som gick i lagom högform i ett lagom tempo som var riktigt fin i munnen och lösgjord! De är kul när de går så bra!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0