Min utrustning vid tävling

När det är tävling så är det ju massvis med saker som ska med, speciellt för mig som tävlar fälttävlan. Där är det ju 3 olika discipliner och inte bara en! Hade tänkt visa er vad jag tar med mig under en fälttävlan.

TILL HÄSTEN/PONNYN
Schabrak :
3 st, ett vitt dressyrshabrak från Cristina sport, och sen 2 olika set från Cristina sport. Brukar ha grått&beiget i terrängen.
Luva: 2 st, ett till vardera schabrak i hoppningen och terrängen.
Boots: 2 par. Vita eskadron i hoppningen och svarta terrängboots i terrängen.
Lindor: Svarta eller blå schokemöhle, har de bara när jag rider fram till dressyren.
Transportskydd: Pessoa eller ett par på C,  vet vad de är för märke egentligen men kommer inte på de.
Benskydd: 2 par ( bak + fram = 1 par) Brukar ha whitaker benskydd i hoppningen och sen news terräng skydd i terrängen.
Sadel: Crown Jessica dressyr sadel & Stübben Edelweis NT deluxe. Ska och prova ut en terrängsadel nu när dem har fått hem whitakers terrängsadel.
Träns och bett: 4 st. Ett dressyrträns från henri de rivel med vanligt tredelat sprenger bett, Dyon träns med mini-pelham i hoppningen, Dyon träns med Nathe F-bett i terrängen, Whitaker träns med hackamore för att ha om man ska leda honom bara eller någonting. Fast besiktigar alltid med bett för han har en förmåga att vilja visa upp sig väldigt mycket och länga på steget och dra iväg annars haha.
Täcke: 4 st. Ett fleece, ett stall, ett power cooler och så ett regntäcke.
Ridtäcke: Även om de kanske inte är kallt så har jag alltid med det ifall de skulle börja regna eller något.
Grimma: 2 st. En brun och en svart lädergrimma.
Extra tyglar: Tar alltid med mig ett par extra tyglar ifall några skulle gå i sönder-
Martingal: 2 st. En vanlig till hoppningen och en 5-punkts i terrängen.
Sadelgjord: 2 st. En dressyrgjord och en magplatta.
Borstar:
Brukar alltid borsta av honom efter dressyren och hoppningen och innan terrängen.
Puts medel: har alltid med en del av sprengers putsmedel.
Spray & första hjälpen:
Ett måste är att ALLTID ha med flugspray. Sedan förstahjälpen väska hänger alltid i vår transport.
Gummiband: Extra gummiband för det är alltid något gummiband som går i sönder i och med att han ändå har knopparna i 2 dagar minst.
Kyllera: I och med att man rider i så högt tempo och utsätter hästen för mycket belastning i terrängen blir senorna väldigt varma så det är fruktansvärt viktigt att kyla ner senorna DIREKT när man kommer in i mål.
Liniment: Sätter på det sen efter att jag har haft på och sköljt av kyl-leran.
Back on track: Står han alltid med under natten och efter dressyr och hoppning.
Broddset: Nästan de viktigaste av allt, glömmer man det är man körd. Haha nej det är alltid så trevligt folk som är ute på fälttävlan så man kan alltid få låna, men det är ju oerhört viktigt att ha med sig.



Egen utrustning

Ridbyxor:
2 par, ett par whitaker och ett par domani.
Hårnät: Man ska faktiskt se så prydlig ut som de bara går i dressyren!
Tröja:  I terrängen rider man ju inte med skjorta utan man rider med tröja och det är ju dessutom tillåtet att rida med tröjor som har kortarm där. Brukar ha en grå piké från equiline.
Skjorta: Cristrina sport eller animo.
Kavaj/Jacka: 2 st. I dressyren - svart pikeur. I hoppningen röd equiline x-cool eller kritstrecksrandig.
Hjälm : 3 st. I dressyren har jag ridit med en vanlig gpa, hoppningen brukar jag ha gpa speed air och i terrängen den nyaste modellen av whitaker hjälmarna. Ska dock ha en fälttävlanshjälm de här året som är silvrig och svart för att matcha min terrängoutfit.
Spö: 2 st. Ett dressyrspö vid framridning och sedan ett hoppspö vid terräng och hoppning. Även om det inte behövs så är det viktigt att ha, speciellt i terrängen där man måste handla snabbt.
Vantar/Handskar: Roeckl.
Stövlar: 2-3 st. I dressyren har jag tidigare ridit med svarta alex's boots eller bruna pioneer, men köper antagligen ett par svarta parlanti stövlar i helgen så då blir det dem jag rider med. Hoppningen och terrängen rider jag antingen i parlanti eller falsterbo gtx tretorn stövlar.
Ridstrumpor: svarta domani eller kl.
Sporrar: - Whitaker hjulsporrar- de mildaste och bästa!
Väst: Blå eller brun racesafe beroeende på vad jag har på mig.
Nummerlapp: 2 st, en stor terräng nummerlapp som jag har på mig och en liten vanlig på hästen.
Medical card: Ett kort man har på armen som visar den man ska kontakta vid värre fall, om man har råkat ut för något värre fall innan, om man har några besvär så som diabetes osv, och ifall man accepterar blodtransfusion vid allvarligare fall. Kan kanske låta avskräckande för vissa haha :)

Övrigt

Sedan så brukar vi ju alltid stanna över på ställena eftersom vi ofta får åka långt för att komma till tävlingar så då behöver vi ju mer saker med.

Kraft foder : Brukar bara ta med sweet feed och proteinfoder när vi åker.
Grovfoder : Hösilage, de brukar finnas att köpa på tävlingsplatsen annars men Chino är väldigt känslig med att äta annat grovfoder än han är van vid så vi tar alltid med det själva.
Tillskott : B-vitamin, Multivitamin, Glucosamin och Elektrolyt blir det som tas med. Elektrolyt brukar man ge 2 dagar före hård ansträngning och sedan första fodergivan efter hård ansträngning för att återhämtningen ska bli så snabb som möjligt.
Vattenhink :  Tar alltid med egen vattenhink även ifall de finns på tävlingsplatsen, mest av hygieniska skäl.
Vatten : Brukar alltid ta med oss vatten själva i en större dunk för att Chino dricker bättre av det vatten han är van vid. Åker jag på en vanlig banhoppning tar jag inte med det, men när jag är iväg och tävlar fälttävlan utsätts han för väldigt hård ansträngning och därav är det väldigt väldigt viktigt att han får i sig den mängd vatten han måste.
Foderhink : Detta av samma skäl som vattenhink.
Tävlingsmapp: Med allting viktigt i, glömmer man denna så är man ju körd. Här i finns licenser för både häst och ryttare, grönt kort, fälttävlanskort, ryttarbok, hästbok, hästpass, kvalificeringsresultat, godkännande för att starta enstjärnig och högre, tävlingsreglemente, dressyrprogrammen. Det är bara några få saker av allt jag brukar ha med!
Veterinäravgift: Betalas aldrig via TDB utan på plats och eftersom de alltid är veterinärsbesiktning vid fälttävlan så är det viktigt att man har tagit ut det.

Ni ser, det blir en hel del för oss fälttävlansryttare! Dessutom så när vi åker iväg och ska stalla upp hästen krävs det ju boende också och då ska man ha med sig grejer till sig själv för övernattning också. Men jag tycker allt detta är kul. Och jag har turen att ha föräldrar som tycker att det är lika kul som mig, både mamma och pappa, så de ställer gärna upp hela året.

Så fälttävlan är ingen billig sport, för först måste du ju ha all utrustning, sedan får du räkna på en kostnad på kanske 1500:- spänn att köra, 700:- för uppstallning, 450:- för en klass, boende på 2000:- kanske om man har tur, och sen så ska man ju käka själv kanske 1000:- totalt. Så en tävlingshelg för mig går kanske på någonstans runt 5000 kronor. Men det är helt klart värt det, tycker både jag och mina föräldrar.

 


Kommentarer
Postat av: nathalie uden

Har du ett vitt cristina sports? ;o

2011-02-24 @ 12:38:44
URL: http://nathalieuden.blogg.se/
Postat av: Isabelle Weber

Ja det är nytt :) har aldrig använt det men mamma hade beställt det så de kom hem för ngn månad sedan:)

2011-02-24 @ 13:42:31
URL: http://bellaweber.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0