Bett

Jag tycker om att variera bett några gånger i veckan. Vill inte rida på samma bett för många dagar i rad. Varierar man bett ofta så får man en häst med bättre mun och som även blir känsligare i munnen.

På Chino använder jag mig av ungefär 4 olika sorters bett och varierar hela tiden mellan dessa.


3-Delat Sprenger bett

Det är detta bett jag använder mig av som "grund" bett. Allting måste fungera att rida på detta bettet för att jag ska sätta på andra bett på honom. Bettet är inte det som ska utgöra ridningen utan det är ryttaren och klarar man inte av att rida sin häst på ett vanligt 3 delat ska man inte heller sätta på den ett starkare bett tycker jag. Kan man tex inte hoppa sin häst på ett 3 delat bett så ska man nog ägna sig lite mer åt markarbete istället för att sätta på ett skarpt bett.
Använder alltid detta bett när jag rider dressyr samt ibland när jag hoppar och skrittar ut. Märker faktiskt betydlig skillnad på att rida på ett av sprengers tredelade och på vanliga tredelade. Dock är priset därefter, detta bett kostar ungefär 995:- 






Nathe F-Bett (Flippan-bett)

Älskar det här bettet! Rider alltid med det här bettet i terrängen på min häst. Det är ett ganska skarpt bett men på ett snällt sätt då de är en mjuk rem undertill istället för en kedja. Detta gör att de flesta hästar trivs väldigt bra på det och galopperar igenom sig väldigt lätt och vågar ta bra med stöd! Brukar använda det längst ner på det skarpaste hacket då min häst blir väldigt väldigt skarp i terrängen och för att de inte ska bli farligt ute på tävling när han vill ligga i sitt höga tempo använder man detta bettet av en säkerhetsrisk för att jag just ska kunna stanna min häst NÄR jag vill i terrängen för att det inte ska bli farligt och för att undvika skador så gott man kan i denna sport som redan är så pass olycks-vanlig eller vad man ska säga.

Detta bett använder jag som sagt på terrängträningar och tävlingar. Även vid hoppning. Tog en vild chansning och köpte detta bettet för 2000:- utan att veta ifall Chino skulle passa med de eller inte men tur som man hade så gjorde de verkligen de!





Hackamore

Älskar att rida på hackamore! Alla mina hästar har alltid trivts jätte bra på hackamore vilket jag är glad över. Tycker att man får så himla bra känsla på hackamore och man slipper att de jämt ska ha ett bett i munnen! Brukar ofta rida ut med hackamore fast ifall jag vet att han är lite väl pigg så blir det ett annat för Chino kan ibland bli lite "ignorerande" mot hackamore. Men älskar känslan man får på hackamore!

Om man enbart använder hackamore kan man köpa en hackamore rem från typ Dyon för att förhindra att sidostyckena hamnar i ögonen på hästen.

Använder det när jag rider ut, ska jogga honom, efter tävling, vid hoppning hemma. Perfekt allt i allo, haha :) Dessutom till ett pris på bara 200 :-

 


Baby Pelhalm

Just nu är det detta bett Chino funkar på bra i hoppningen. Jag brukar blanda att hoppa honom på detta och vanligt tredelat. Men både han och jag trivs bäst på detta då han gärna drar väldigt mycket samtidigt som vi båda föredrar mycket stöd. Blir lite väl starkt för lilla mig på ett tredelat ibland då så därför brukar jag hoppa honom på detta vid träningar och tävlingar.

Detta vanliga baby pelhalm kostar väll kanske 300:-



Funderar dock på att byta ut det till ett Nathe Pelhalm där jag än en gång får den mjuka remmen istället för kedjan och där jag får ett rakt bett som är ungefär i samma sort som ett nova bett :) Kostar även en del detta, 1800:- men iom att han funkar så pass bra på det andra nathe bettet jag har så är det kanske värt det? Slänger in en bild på nathes pelhalm också :)







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0