Cappuccino, the one and only <3

Fick en förfrågan ifall jag kunde skriva ett inlägg och berätta lite om de hästarna jag rider och typ ridit och så. Självklart kan jag göra det och då börjar jag ju så klart med min lilla ögonsten.



Chino är e: Beach Boy 814 ue: Cavalotti 664
Som stammen antyder en tuff häst som vet vad han vill, men som tur är har han inte fått Beach boys aggressiva humör. Han själv tycker verkligen att han är störst, bäst och vackrast. Kung i stallet typ, eller nä, kung i världen tycker han att han är. Finns nog ingen häst med så gott självförtroende som honom. Men det får han vara för han har alltid presterat bra på tävling och älskar att jobba och göra bra ifrån sig.

Innan jag fick honom har han varit hos sin uppfödare, Anna-karin och Emma. Anna-Karin är hon som haft honom längst och som har tävlat honom mest och ridit honom upp i klasserna. Med henne har Chino gått 140 hoppning, La dressyr samt vunnit SM i fälttävlan. Han har alltid placerat sig bra och är en riktig vinnare.

Chino har en hel del speciella saker för sig, tex så blir han väldigt arg ifall man inte tränsar honom tillräkligt snabbt. Riktigt arg kan han bli då. Så fort man tar fram ett träns så dyker han ner efter bettet och vill ta det direkt, ganska charmigt haha. Men som sagt, det gäller att vara snabb för annars blir han riktigt arg. Sen så står han alltid och suger på sockerbitar och smaskar på dem med tungan ute.. Man kan inte undvika att bli charmad av honom. Men han har ju en del vilja själv osså, han tycker tillexempel inte om att vara ute så länge utan står alltid vid staketet och vill komma in. När man väl öppnar och ska ta ut honom så fullkomligt exloderar han och kastar sig ut och sen hoppar han runt som en galning runt en tills han kommer in i stallet haha.

Jag köpte Chino för lite mer än ett år sedan när jag sålt min ponny. Köpte honom som läromästare i fälttävlan och man kan verkligen säga att jag har lärt mig ett och annat på denna hästen. Men vi har tagit oss från 0 och är snart färdig kvalade till SM. Det känns ganska bra. Det bästa med Chino är nog att när jag gör rätt och rider rätt då går han fruktansvärt bra och ställer upp till100% men ifall jag skulle rida kasst så skulle han bara bete sig förjävligt. Det har jag lärt mig jätte mycket på. Han är fruktansvärt stark i terrängen men jag har lärt mig hur jag ska rida honom så jag ej får det att han sliter sig fram utan jag bara har att han ligger på väldigt mkt ist.

De första månaderna jag hade honom var han helt galen kan man säga. Riktigt jävla galen. Han var så stark och han drog iväg med mig HELA tiden i hoppningen. Varenda gång. Ibland kändes det hopplöst, som att jag aldrig skulle kunna få någon koll på honom. Men sen en dag så bara satt allting. Jag bara visste exat hur jag skulle rida honom, sen dess så har det verkligen varit den mest perfekta matchningen av häst och ryttare som bara går. Han är allt jag någonsin letat efter.

Vi avslutade 2010 års fälttävlanssäsong med ett Dm guld och nu har vi bara några få kval kvar till SM 2010 i fälttävlan. Känns fruktansvärt bra och jag vet att jag kommer kunna nå exat alla de målen jag har med Chino ifall jag är rädd om honom och ger honom en väl balanserad träning.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0